Taula “Creant sinèrgies a l’Espanya rural”
Durant la seva intervenció, Narciso Berberana, Chief Strategist Officer d’Agbar, part de Veolia, ha recordat la urgència d’actuar per tal de preservar els recursos hídrics davant el canvi climàtic que afecta tant les ciutats com els entorns rurals. Així, el directiu ha remarcat la necessitat d’augmentar la resiliència de les infraestructures, així com d’impulsar una gestió ambiental dels territoris que millori la sostenibilitat i la connectivitat entre els diversos actors i les instal·lacions. Així mateix, amb l’objectiu de garantir la disponibilitat de l’aigua en un futur, una de les solucions d’Agbar es basa en la regeneració i reutilització de l’aigua, donant una nova vida a les aigües residuals per a nous usos urbans, agrícoles i industrials (como el reg de zones verdes i de camps, la neteja de carrers, etc).
A continuació, Narciso Berberana ha presentat vàries iniciatives del grup en matèria d’aigua regenerada per a la preservació dels ecosistemes naturals, facilitant el desenvolupament local. Entre elles, ha destacat el projecte de restauració dels aiguamolls de depuració de Begudà (Girona), en col·laboració amb el Consell Comarcal de la Garrotxa i l’Ajuntament de Sant Joan les Fonts, per a afavorir la biodiversitat al Parc Natural de la Garrotxa. Un altre exemple és el parc El Recorral de Rojales (Alacant), on s’hi han construït cinc grans llacunes per a minimitzar possibles abocaments al parc natural de Las Lagunas de La Mata i Torrevieja. A més, es va executar una gran intervenció paisatgística amb la plantació d’arbres i arbustos als camins de les llacunes, amb aigua regenerada que serveix per al reg i que fomenta la biodiversitat de la zona. Es tracta d’una infraestructura verda que s’emmarca a les anomenades solucions basades en la naturalesa.
Per acabar, Narciso Berberana ha destacat el paper fonamental de la digitalització per a desenvolupar projectes al món rural, mitjançant la incorporació de noves tecnologies com l’Internet of Things o la geolocalització satelital, especialment en un context climatològic que requereix d’adaptació i anticipació en la presa de decisions.
En aquest debat, moderat per Carlos Cabrera, director general de l’Institut Cerdà, hi han participat Alberto Molowny, director de Gestió d’Administració Pública i Relacions Institucionals de SAREB, i Jordi Hereu, president d’Hispasat.
L’esdeveniment, que ha tingut lloc a l’Auditori Banco Sabadell a Madrid, ha comptat amb la participació de Francesc Xavier Boya Alós, secretari general per al Repte Demogràfic del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, així com de diversos experts i representants d’empreses de diferents sectors.
Projecte “Compromís Rural”
Durant la jornada s’han presentat els resultats del projecte “Compromís rural” desenvolupat per l’Institut Cerdà i el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic juntament amb Agbar, Banc Sabadell, Hispasat, Redeia, Sareb, i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Aquesta iniciativa aspira a crear una plataforma col·laborativa público-privada permanent, que fomenti una dimensió integral dels projectes de desenvolupament rural mitjançant la participació de diverses empreses privades representatives dels principals sectors socioeconòmics.
Així, s’han identificat set projectes tractors d’activitat al medi rural, que es posaran en marxa aquest últim trimestre de l’any i que tenen com elements clau la connectivitat i la digitalització, la promoció de l’activitat econòmica, la millora dels serveis públics socials, l’atracció i fixació de població i la transició energètica. D’entre tots ells destaca el projecte d’Agbar i Hispasat que busca impulsar la connectivitat i digitalització de les instal·lacions del cicle de l’aigua o els territoris en els que Agbar presta servei al medi rural, en un context en el qual l’aigua juga un paper central davant l’avenç del canvi climàtic. Un altre projecte en el que participa Agbar és l’oficina mòbil rural que pretén impulsar una finestreta única itinerant que pugui donar servei a diversos municipis rurals, per tal d’agilitzar tràmits relatius a serveis bàsics i apropar informació i formació als seus habitants, com és l’aigua i els temes relacionats amb el seu consum, facturació, etc.